Varje konstnär har tittat på sina arbeten och rynkat pannan i frustration. Jag har gjort det fler gånger än jag kan räkna! För varje konstverk vi är stolta över verkar det finnas ett hav av verk som bara ser…fel ut.
Tills det verkar som att allt vi ritar ser dåligt ut.
Om du är i den där gripen av att känna att allt du ritar ser dåligt ut, är den här artikeln för dig.
Som en konstnär som ofta hamnar på den där platsen att tänka att min konst ser dålig ut hela tiden, kommer vi att dyka ner i några anledningar till varför du kanske känner att din konst ser dålig ut och vad du kan göra åt det.
1. Proportionerna är fel
Om min teckning ser konstig och fel ut, är det första jag kontrollerar proportionerna. Det spelar ingen roll om du ritar människor, djur eller livlösa föremål – allt har proportioner.
För människor och djur, passar lemmar, huvud, bål, ansiktsdrag och andra kroppsdelar ihop? Är några för små, för stora, för långa eller för korta?
För livlösa föremål, tar du dig kreativa friheter som gör föremålet orealistiskt? Vilka delar av ditt objekt verkar malplacerade med de andra?
När jag tänker på proportionalitet påminner jag mig själv om att jag strävar efter sammanhållning i mitt arbete. Även om jag blir kreativ med hur jag tolkar en människokropp, hund eller till och med en blomkruka, vill jag att allt ska flöda och vara vettigt.
Jag vill inte att mina proportioner ska vara så skeva att jag uppmärksammar delar av min konst som jag aldrig hade tänkt mig eftersom de sticker ut så tydligt.
Eller, som oftare är fallet med mig, jag försöker inte vara kreativ eller tolkande. Faktum är att jag försöker rita så realistiskt som möjligt och det faktum att något ser ”off” förstör den realistiska effekten.
När jag börjar kämpa med proportioner går jag tillbaka till grunderna. Jag ska ta en anatomibok för artister, ta en lektion om Skillshare och ta en hög med referensfoton.
Som med alla färdigheter, vi behöver uppdatera oss på grunderna då och då. Gå tillbaka till grunderna i anatomi och studera konstruktionen av människokroppen eller olika djur.
Om du ritar objekt, ta ett brett utbud av referensfoton som visar ditt objekt med olika typer av belysning, skuggning, konstruktion och mer. Canva är en av mina favoritplatser för att hitta referensfoton snabbt och effektivt.
Att rita från referenser kan vara till stor hjälp för din konst, speciellt när man försöker ta reda på varför något ser dåligt ut. Jämför noggrant din ritning med referensbilderna för att identifiera platser där du kan behöva justera din ritning.
Så, om du är orolig för att din teckning ser dålig ut, gå tillbaka till grunderna och studera konstruktionen av det du ritar.</p>
2. Perspektivet är avstängt
Om jag ritar ett landskap, en byggnad, en scen eller något med flera objekt i sig är en av mina största bekymmer är perspektiv. Jag har alltid kämpat med perspektiv och det är något som jag behöver träna mycket på.</p>
Det är RIKTIGT lätt för perspektiv att bli sneda i ett konstverk. Även subtila missöden i perspektiv kan få en teckning att kännas läcker.
Närr jag väl har kontrollerat proportionerna i mitt arbete, är mitt nästa steg att se på perspektivet. Sedan går jag tillbaka till att öva på det.
Jag har en fantastisk bok som heter The Art of Perspective som har hjälpt mig mycket genom åren. Skillshare har också klasser om perspektiv om du föredrar videor och klasser för ditt lärande.
Skillshare har några FANTASTISKA urbana skisskurser som är ett så bra sätt att öva perspektiv , samtidigt som du skapar lite cool konst på samma gång.
Om du har insett att perspektiv är ett problem i din teckning, ta dig tid att studera och öva på det så att du kan återgå till ditt arbete med de färdigheter du behöver för att ta itu med problemet.
3. Öva…Vad det än är du behöver öva
Som du kan se är temat för det här inlägget övning. Oftare än inte, om något i din ritning ser dåligt ut, beror det på att du behöver arbeta med dina färdigheter inom ett visst område.
Om det inte är proportioner eller perspektiv, analysera din teckning och ta reda på det exakta problemet du har med ditt arbete.
Det kan vara riktigt frestande att säga att det hela är dåligt, generellt sett. Det är dock inte till hjälp. Dessutom är det förmodligen inte sant. Mer än troligt finns det specifika saker i ditt arbete som ger dig en övergripande känsla av att något är fel med din teckning.
Var analytisk och ta reda på vilka specifika saker är. När du väl gör det, öva, öva, öva. Förbind dig att höja dina färdigheter inom de områden där du specifikt kämpar.
Anledningen till att den här artikeln främst har handlat om praktik är för att vi alltid växer som artister. Med den tillväxten följer en önskan att anta nya utmaningar, lära sig nya färdigheter och skapa bättre och bättre konstverk.
Detta kräver ständigt lärande. Vi kommer aldrig att komma dit och aldrig mer behöva arbeta med våra konstfärdigheter. Vi behöver alltid fräscha upp våra grundläggande färdigheter, samtidigt som vi skjuter framåt för att lära oss nya.
Detta betyder att vi kommer att ha ögonblick när vi tycker att vår konst ser ut dålig. Det är bara en naturlig del av resan och en signal om att du måste fortsätta öva.
4. Ta lite tid och utrymme från din teckning
När jag känner att min teckning ser fel ut, är det något som verkligen hjälper att ta lite tid bort från det. Jag lägger undan mina konstförnödenheter helt och hållet och gör något annat.
Denna tid och utrymme bort från min teckning kan hjälpa mig att rensa huvudet och se min konst i ett nytt ljus. Det finns tillfällen då jag blir besatt av ett konstverk, oförmögen att ta reda på vad som är fel med det.
Efter att ha lagt bort det en stund kommer jag ofta tillbaka till det med ett nytt perspektiv som gör det mycket lättare att se var jag gjorde fel och var jag behöver fokusera min övning när jag går vidare med min ritning.
Ge dig själv lite nåd när du arbetar med din ritning. Även om du tycker att det ser dåligt ut, försök att omformulera det som en möjlighet att lära sig. Vi går alla igenom perioder där vi tänker att vår teckning är dålig. Fortsätt öva och uppskatta hur långt du har kommit.