Skuggning är viktigt för konst, särskilt realistiskt. Det finns 5 distinkta delar av skuggning som du behöver känna till för att kunna lära dig att skugga din konst själv.
De fem delar av skuggning är helljus, halvton, skuggkant, reflekterat ljus och kastad skugga. Några av dessa fem skuggelement finns på själva objektet medan andra, som den kastade skuggan, finns på ytan objektet sitter på.
Men innan vi dyker in i vart och ett av de 5 elementen, här är en snabb översikt över hur skuggor fungerar i allmänhet.
Också en snabb påminnelse. Skuggor kan vara riktigt svåra att bemästra. Om du kämpar med skuggor, fortsätt arbeta med det innan du bestämmer dig för att sluta rita. Med övning kommer du att få handen av det.
Hur skuggor fungerar
Skuggor är bara ett resultat av att ljus lyser på fasta föremål. Varhelst ljuset inte träffar föremålet har du en skugga.
Ja, det är en mycket enkel process med ett mycket komplicerat resultat. En skuggas komplexitet beror på hur många ljus som lyser, hur många sidor ett föremål har och om det är genomskinligt eller ogenomskinligt.
Många av oss ritar med bara en ljuskälla, oavsett om det är solen eller en inomhuslampa. Detta gör skuggor mer förutsägbara. Även om vi ritar ett komplicerat föremål, med övning, kan vi börja förstå hur skuggor kommer att bli om ljuset kommer från ett visst håll.
Men tänk dig att du ritade ett stilleben i ditt kök som har fantastisk belysning. Nu har du 4 eller 5 ljuskällor som alla träffar ditt stilleben från olika håll. Detta gör skuggorna mycket roligare.
Komplexiteten hos ditt objekt påverkar också hur utmanande dina skuggor kommer att vara. Det finns en god anledning till att vi alla skuggar sfärer i våra första konstlektioner. Eftersom cirklar inte har några kanter, kan du skapa textboksdefinitionen av skuggor från dem.
Ju fler kanter ditt föremål har, desto fler skuggor har du som du får kämpa med. Varje skrymsle har sin egen skugga, som antingen kan vara riktigt rolig eller riktigt frustrerande beroende på ditt förhållande till skuggor.
Du kommer också att komplicera saker om du har flera objekt i din bild. Om du tar en titt på stillebenet ser du att vissa saker blockerar ljuset från de andra, vilket rör sig med skuggorna.
Sistligen, om ditt objekt är ogenomskinligt eller genomskinligt kommer att påverka komplexiteten i din skuggning. Med ogenomskinliga föremål studsar ljuset helt av från dem och skapar ganska förutsägbara skuggor.
Med genomskinliga föremål kommer en del av det ljuset att lysa genom föremålet, vilket kan göra skuggorna mer komplicerade. Ta en titt på ditt vattenglas som lyser i solen och se hur skuggorna faller. Om det finns vatten i den, kommer dina skuggor att bli extra knasiga.
Så, det är så skuggor fungerar. Även om de låter komplicerade baserat på alla lampor och sidor du kanske arbetar med, finns det en formel för dem som kan göra ditt liv enklare. Allt du behöver oroa dig för är dessa 5 element av skuggning.
När vi går igenom dessa 5 element, en i taget, kan det vara bra att ha en referens att titta på för att hjälpa dig att rita. Detta kan antingen vara ett foto eller ett stilleben som du sätter upp.
1. Heljus
Tänk på ditt fullständiga ljusområde som epicentrum för din skugga.
Det är här hela din skugga kommer att skvalpa ut ifrån. Riktningen för denna beror på varifrån ditt ljus kommer. I allmänhet gäller att ju mer vinklat ditt ljus är, desto mer vinklad blir din skugga. Ju mer direkt och ljust ditt ljus är, desto mer dramatisk blir din skugga. Ett mjukt ljus tenderar att skapa mjuka skuggor.
För att ta reda på vart ditt fulla ljus ska ta vägen, föreställ dig en rak linje som kommer från din ljuskälla och träffar ditt objekt. Om det hjälper, rita ett litet ljus på ditt papper med en linje som kommer ut ur det för att träffa ditt föremål.
2. Halvton
När ditt fulla ljus träffar ditt föremål, börjar det spridas och blekna. Resultatet kallas en halvton, vilket i princip är den ”ton” du får ”halvvägs” till din skugga. Din halvton kommer i allmänhet att vara en nyans av färg halvvägs mellan färgen du använde för ditt fulla ljus och färgen du kommer att använda för din skugga. Ja, namnet ”halvton” är ganska självförklarande.
Du vill ha en mjuk övergång mellan ditt fulla ljus och din halvton. Kom ihåg att en halvton är resultatet av att ditt fullständiga ljus försvinner, vilket betyder att vi måste skapa en ”fading”-effekt. Om du är ny på skuggning kan det ta lite tid och övning.
Det kan vara knepigt att bemästra, men fortsätt bara att träna. Halvtonen är en viktig del för att rita realistiskt.
För blyertsteckning, det är då du blir bästa vän med ditt suddgummi. För målning är det här du kommer att börja lära dig hur man blandar många nyanser av subtila färger.
Oavsett medium är min strategi för effektiv utsuddning att börja på kanten av den ljusa färgen och sakta smeta ner den. Sedan går jag över till min färgade kant och smetar sakta ner den. Jag går fram och tillbaka tills dessa fläckar möts i mitten.
Med tanke på min strategi för att tona ut min halvton, brukar jag lägga till nästa element som vi ska prata om först, innan jag börjar arbeta med min halvton. Låt oss prata om skuggkanten.
3. Skuggkant
Skuggkanten är där din skugga kommer att vara som mörkast på ditt objekt, vilket betyder att du kommer att ha dina mörkaste och djupaste toner. Tänk på din skuggkant som platsen där ditt föremål vänds bort från ditt ljus.
När jag jobbar med skuggning gillar jag att lägga in mitt fulla ljus och min skuggkant och sedan arbeta dem mot varandra tills jag får den halvton jag letar efter.
När du bygger upp din skuggkant, tänk på den seffekt du får av ditt fulla ljus. Beroende på hur stor din duk eller objekt är, kan din skuggkant vara långt borta från ditt fulla ljus. Fortsätt titta tillbaka på ditt fulla ljus för att se till att skuggkanten är korrekt placerad.
Kom också ihåg att din skuggkant måste passa formen på ditt objekt. De gillar att ”krama” kanter och flyta med kurvor. Vart ditt föremål än går, kommer dess skugga också.
Följ alltid formen på ditt objekt när du bygger dina skuggor.
Så, om vi arbetar med ett runt föremål kommer vår skuggkant att böjas nedåt och åt höger. Detta skiljer sig från vårt fulla ljus som böjde sig uppåt och till vänster.
4. Reflekterat ljus
Reflekterat ljus är den sista delen av skuggning som faktiskt ingår på ditt föremål. Detta element kan vara lite knepigt eftersom ljuskällan inte alltid är tydlig. Reflekterat ljus är helt enkelt ljus som reflekteras tillbaka till ditt objekt, vanligtvis av en ljuskälla som är annorlunda än din primära ljuskälla.
Oftast kommer ditt reflekterade ljus att dyka upp på ytterkanten av ditt objekt precis innan den kastade skuggan. Det är här den bryter in mellan din mörka skuggkant och din mörka gjutna skugga.
Reflekterat ljus kommer att vara lätt, men det kommer inte att vara lika lätt som ditt heljus, eller ens din halvton i de flesta fall. Anledningen till att reflekterat ljus ofta ser så ljust ut är för att det sitter bredvid två mörka toner: skuggkanten och kastskuggan. Du lär dig den här läxan snabbt första gången du gör ditt reflekterade ljus för starkt.
5. Kastad skugga
Den kastade skuggan är vårt sista femte element av skuggning. Kastskuggan är den skugga som kastas på marken av ett föremål. Ja, dessa namn är ganska självförklarande.
Formen på din kastade skugga beror på ljusets vinkel. Till exempel kommer ett ljus som lyser högre upp att orsaka en mindre kastskugga. Ett ljus som lyser lägre ner, eller direkt horisontellt mot ditt objekt, kommer att ha en längre kastad skugga.
Det är därför våra kroppar skapar mer dramatiska skuggor på trottoaren när solen går ner istället för när solen skiner direkt ovanför oss.
Varje objekt har en kastad skugga, men du kanske inte alltid inkluderar den i ditt konstverk. En kastad skugga påverkar inte direkt skuggningen av ditt faktiska objekt.
En kastad skugga är den effekt som ett objekt har på den omgivande miljön. Om du inte planerar att rita den omgivande miljön behöver du inte inkludera den.
Om du är ny med skuggning och försöker förbättra dina färdigheter, är det en bra idé att öva på att kasta skuggor. När du ritar en gjuten skugga, tvingas du tänka på hur ditt ljus träffar ditt föremål och fatta några allvarliga beslut om det.
När du väl har lagt ner den kommer din kastade skugga att vara en stor mörk fläck på ditt papper. Om du gör rätt kommer det att tona in i bakgrunden och vara en naturlig del av ditt arbete. Om du missförstår kommer det att se ut som en slumpmässig prick.