Att rita från referens faller in i en märkligt territorium. Är det dåligt? Är det fusk? Är det verkligen användbart? Det finns en vanlig missuppfattning att rita från referens är detsamma som kopiering, men det är det inte. Faktum är att du kan sluta med en mycket originell och unik pjäs, även efter att ha använt ett referensfoto. Att rita från referens är inte bara användbart, det är ofta nödvändigt.
Att rita från referens hjälper eftersom det ger våra sinnen verkliga objekt att modellera efter. Det är viktigt att ett referensfoto fungerar som inspiration och inte är något som vi kopierar slag för slag. När du använder referenser på det sättet kan de vara till stor hjälp för att göra verklighetstrogna teckningar.
Av någon anledning, att rita från fantasin har förvandlats till guldmyntfot, samtidigt som att använda referensbilder har fått en dåligt rykte.
Detta är verkligen olyckligt. Det är inget fel med att använda referensfoton och om artister skulle svara ärligt skulle jag slå vad om att de flesta artister använder dem.
Låt oss dyka in i hur du kan använda referensfoton för att hjälp med din egen teckning och varför vår fantasi ofta leder oss vilse.
Rita från Referens hjälper oss att komma ihåg detaljer
När vi ritar från referens behöver vi inte lita på våra hjärnor för att komma ihåg alla detaljer om ett objekt, en person eller en scen. Vi kan använda referensfoton som ett sätt att fräscha upp våra minnen av hur saker ser ut, särskilt saker som vi inte upplever regelbundet.
Minne är en intressant sak. Om du tänker tillbaka på ett favoritminne kan jag slå vad om att du inte kommer ihåg varenda detalj. Till och med de viktigaste minnen av våra liv tycks blekna övertid.
Försök nu att komma ihåg något du aldrig har upplevt eller sett i verkligheten förut? Det låter inte ens möjligt. Hur kan du använda ditt minne för att komma ihåg något du aldrig sett? Utan referens? Tja, om du försöker rita en drake, ett slott, eller något annat du aldrig har sett, försöker ditt minne att sy ihop alla återgivningar du har sett av det tidigare.
Och plötsligt litar du på din fantasi, vilket är ett stort problem ur ett teckningsperspektiv. Det är därför det kan vara så svårt att lära sig rita. Något som är väldigt populärt att rita idag och genom historien är olika byggnader, framförallt herrgårdar och slott. Dels för att de som bodde i dessa byggnader hade råd att anlita konstnärer, och dels på grund av deras majestätiska utseenden.
Varför är det så svårt att rita från fantasi?
Att rita från fantasi är svårt eftersom vår fantasi inte alltid fungerar så detaljerat som behövs för att rita ett föremål, scen eller person i fullbordan. Det är vanligt att glömma hur vissa former bildas, vilka skuggor som behövs och hur allt passar ihop enbart från fantasin.
När vi dagdrömmer, föreställer oss, plågas över framtida planer och till och med minns tidigare minnen. Istället ser vi abstrakta former och figurer som inte har alla detaljer vi kan förvänta oss om vi skulle se något i verkligheten.
Tro inte mig? Låt oss ge det ett försök.
Föreställ dig en timmerstuga med en reflekterande flod framför sig. I floden kan du se reflektionen av de snötäckta bergen som står bakom stugan.
Kan du föreställa dig stugan tillräckligt detaljerat för att skissa den ordentligt? Kan du berätta hur bergen speglar sig på floden?
Vad sägs om skuggor, högdagrar och färger?
Och här är haken. Vi faller alla i fällan att tänka, ”åh, ja, jag vet. Jag kan rita det från fantasin på nolltid.”
Sedan börjar vi faktiskt rita och inser hur många detaljer vi har missat. Jag har gjort detta hundratals gånger, och jag vet att det inte bara är jag. Det är konstnärens svåra situation.
Så, hur ska vi redovisa alla de konstnärer som kan rita från fantasin?
Det här är när vi drar av erfarenhet. Om jag har ritat en häst 40 gånger kan jag nog rita den från fantasin på 41:a försöket. Jag kommer också nära med en mula, åsna, zebra eller ponny.
När jag har övat tillräckligt kan jag lita mer på min fantasi eftersom min hjärna redan vet vad den gör. Den känner till en hästs anatomi och hur den behöver manipuleras för att uppnå vissa positioner.
Det är därför så många erfarna konstnären verkar rita bra från fantasin. Men verkligheten är att de faktiskt har tränat mycket. Jag slår vad om att de inte ritade den mänskliga figuren från fantasin vid första försöket.
Nej, de studerade förmodligen referensbilder för att förstå proportionerna av människokroppen och där allt hör hemma. Även om vi alla tittar på människor varje dag är det annorlunda när man sätter sig för att rita en och plötsligt behöver tänka på hur storleken på huvudet hänger ihop med storleken på axlarna. Det är därför referensbilder är så användbara.
När en konstnär har tränat på att rita människor tillräckligt länge, blir det lättare att rita det från fantasin utan att lita på exempel och bilder.
Referensfoton är ett oerhört viktigt och användbart sätt för artister i alla åldrar och erfarenhetsnivåer att lära sig. Tyvärr har de fått en dålig rap som de inte förtjänar.
Att rita från referens är inte samma sak som att kopiera
Att rita från referens handlar om att använda en bild för inspiration, inte att kopiera den streck för streck. Referensbilder är viktiga för att se till att föremål, människor, byggnader med mera ritas korrekt och i proportion.
Syftet referensfoton är att fylla i luckorna i vad vår fantasi inte kan ge. Det handlar inte om att kopiera varenda penseldrag, utan om att komma ihåg hur saker är uppbyggda.
För att använda referensfoton på det mest användbara sättet, se till att ha två eller tre foton av varje element du ritar. På så sätt kommer du att kunna se saker från olika vinklar och verkligen få en förståelse för hur det är byggt.
Om jag till exempel ritar en stugbild hittar jag två eller tre bilder av stugor. Jag ska försöka hitta bilder som visar mig olika vinklar, olika skuggor och olika färger. På så sätt har jag mycket inspiration att hämta ur. Jag har också mycket information att studera.
Om jag ritar min egen stuga och kämpar med att rikta in hörnen kan jag studera varje foto för att se hur varje stuga sköter sina hörn. Jag kommer inte att vara beroende av bara ett foto som kanske inte ger mig en tydlig indikation på hur strukturen är uppbyggd.
Istället kan jag titta på alla tre fotona och se om jag kan fastställa några likheter i hur alla är byggda. Finns det något universellt jag kan upptäcka om stughörn som jag kan bära med mig in i min egen stugritning, och alla ritningar av byggnader i framtiden?
När du använder referensfoton är målet inte bara att skapa den aktuella teckningen framför oss, utan också att lära oss nya färdigheter som kommer att göra oss bättre konstnärer överlag för många teckningar framöver.
När du använder referensbilder, se det som en möjlighet för lärande. Om du gör det kommer du att upptäcka att referensbilder är oerhört användbara och ett utmärkt sätt att bli en bättre konstnär.